2013. február 22., péntek

Pezizella vulgaris " egy közönséges apróság"

2013.02.16-án a születésnapomon Budakeszin a Nádastónál találtam ezt a tömlősgombát egy kéreg nélküli fűzfaágon. Nem boldogultam a határozásával, mert ilyen kolbász alakú spórája a képes-könyveimben szereplő makroszkóposan hasonló gombák egyikének sem volt. Maradt a kedvenc francia fórum a www.ascofrance.com  megkérdezése. És igen, tudtak nekem biztos tippet adni! (Imádom őket. :-)

Így indult a nyomozás, mely aztán más elkövetőt fogott :-)

Vagyis egy nevében mindennapos/közönséges "vulgaris" gombával sikerült a találkozás.
Magyarország mikroszkopikus gombáinak határozókönyvében találtam leírást a gombáról.
A Pezizellák apró világos színű gombák. A Pezizellák aszkuszai 70 mikronnál kisebbek.
A gomba mogyoró (Corylus), a fűz (Salix) és a rózsa (Rosa) elhalt ágain él. Az aszkuszok hossza 35-45 x 5 mikron. A termőtestek csésze alakúak, átmérőjük 1 mm körüli, rövid nyelűek, fehéres vagy krémszínűek. A spórák hengeresek, lekerekített csúcsúak, gyakran kissé görbültek. Méretük 6-10 x 1,5-2 mikron. (Mérések stimmeltek).
1 hét múlva újból találkoztam szép példányokkal egy fűzfa száraz ágának kérge alól kandikáltak ki.  
Pezizella vulgaris
Pezizella vulgaris
Pezizella vulgaris
spórák



Pezizella vulgaris
  2012.02.24.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése