2013. július 1., hétfő

Aleuria cestrica "narancssárga csoportos csészegombácska"



2013. június 29-én a Börzsönyben "hajtottuk" a rókagombákat.
Luit már sikerült „megfertőzni”, nyitva tartja a szemét a tömlősgomba apróságokra. :-)
Szerencsére hallótávolságban voltam, amikor szólt, hogy „sárgákat” talált. Odaérve, meglátva a sárga „cukiságokat” igencsak hangosan kezdett dobogni a szívem. Éreztem, hogy nagy fogás, de fogalmam sem volt róla, hogy kit tisztelhetünk bennük. 
Este megmikroszkópoztam őket. Szerencsére jellegzetes „rácsos falu, ellipszoid” spórákat találtam. Az olasz könyvemben (Gianfranco Medardi: Ascomiceti d’Italia)  a spóra alaktan rész, Aleuria típust jelölt a nemzetségre, s innen jutottam el - a spóra nagyságát, díszítettségét figyelembe véve-  a megoldásra ALEURIA CESTRICA a tudományos neve ennek a szépséges kis tömlősgombának.

Aleuria cestrica (Leg: Honecz Lajos, det: Szilvásy Edit)
Az olasz könyvben megtalálható gombánk „kistestvére” az Aleuria luteonitens-t is. Mindkét gombáról leírás, spórarajz és fénykép is van, a megjegyzés pedig a két gomba közti különbséget is tárgyalja.
A két gombát spórájának mérete, spórafalának díszítettsége, termőtestének színe, termőhelye és ideje és termőtestének sárga színárnyalata különbözteti meg egymástól. 
Aleuria cestrica 2013.06.29. Börzsöny
Az Aleuria cestrica narancssárga színű, csoportosan nő, nedves, csupasz földön az erdőben nyáron. Spórájának mérete 8-10 x 5-6 µm, belsejében két nagy olajcseppel, a spóra fala "hálózatosan vastagodott".  
Aleuria cestrica kékkel megfestett spórák

Aleuria cestrica spórák

Az Aleuria  luteonitens aranysárga színű, csoportosan nő mohos földön nyáron-ősszel. Spórájának mérete 12 x 5-6 µm, a spóra fala hegyes tüskékkel borított, nem alkotnak hálózatot.  
Magyar nyelven a Magyarország mikroszkopikus gombáinak határozókönyvében csak az Aleuria luteonitensről találtam leírást, előfordulásra ritka jelzéssel.
(Hogy Magyarországon van-e másnak adata erről a gombáról, annak mindenképpen utána járok.)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése