2018. január 10., szerda

Arachnopeziza trabinelloides - narancssárga pókhálóscsészegomba*

Ez az év nem kezdődött rosszul. Vali barátnőmmel a Forrásvölgyben jártunk a januári tavaszban. Az alig csordogáló forrásvölgyi patak partján Vali észrevett egy "roszdás" foltot egy földön fekvő fatörzs kéreg nélküli felületén. Tudván hogy meg vagyok veszve a tömlős gombákért, örömmel mutatta, hogy a tabletjével készített fotón jól látható "szőrös csészikék" vannak. És igen,  a szabad szemmel  rozsdafoltnak tűnő, a mákszemnél is kisebb csészék százával virítottak a fa felületén.

Néhány fotót én is készítettem, de sajnos a csésze szélén lévő fehér sörték csak a kép  erős felnagyításban voltak láthatók, s sajnos el kellett fogadnom, hogy a 0.1-0.3 mm átmérőjű gomba csészéjének a peremén látható sörtéket nem képes a gépem megörökíteni. Marad tehát az Internet profi fotója, ha nem elégszünk meg a telep látványával és Vali tabletes fotója.


Arachnopeziza trabinelloides 2018.01.07. Magyar Józsefné Vali fotója
Itthon a mikroszkópozás és a sűrű könyvlapozgatás sem hozott konkrét megoldást, de mert a nemzetségben majdnem biztos voltam (Arachnopeziza), így a fajok között kezdtem el keresgélni a Neten, s találtam rá az Arachnopeziza trabinelloides fajra, harmadikként a másik kettő mellé:
(A. aurata, A. aurelia)

Irodalom híján sok mindent nem sikerült megtudni erről a gombáról, van egy hasonmása, az Arachnopeziza cornuta, amiről kedvenc francia fórumomon azt olvastam, nem biztos, hogy másik faj.
Arachnopeziza trabinelloides 2018.01.07.

Arachnopeziza trabinelloides 2018.01.07.

A termőtest 0,1-0,4 mm átmérőjű, csésze formájú, belső részén a termőréteg színe narancssárga, élénk narancssárga. Külső oldala halványabb. A csésze karimája meglehetősen vastag fehéres szőrszálakkal fedett.Spórái keskeny ellipszoidok, áttetszőek, simák, méretük (11) 13-15,5 (17) x 2-3 (5) µm, 1-3 szeptummal osztottak. 
Néhány kinagyított képet még készítettem.



A gomba textúrája viaszos, szoros telepekben nő, korhadt fákon.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése